En dag med änglarna

Kiranförlaget fick göra en intervju med Doreen. 

Läs nedan...

I maj 2011 åkte vi på Kiranförlaget till Östersund och deltog i workshopen ”A Day with the Angels” med Doreen och Charles Virtue, och bandet Obsidian. Vi som åkte var Annette, Helena och Lisa (Kiranförlagets översättare). Vi fick en fantastik dag! 

Workshopen arrangerades av Eternia/ Eleonor Productions som även har många andra spännande arrangemang, besök gärna deras hemsida www.eternia.se.

Varför började du göra änglakortlekar?

Vad gav dig inspirationen till det?

Änglar är något som har funnits med mig från barndomen. Många barn ser änglar, jag hörde dem och de började visa sig för mig. Jag såg även avlidna människor. Jag förstod inte vad något av detta var, och hade inte tillgång till böcker om sådant. Den religion jag  var i kontakt med när jag växte upp handlade endast om Gud och Jesus, och änglarna nämndes bara på julen, så jag förstod inte vad det var jag upplevde var för något... Jag pratade med mina vänner om vad jag såg. Jag kunde säga till dem ”titta, det står en man där borta”, men de svarade att de inte kunde se någon. Detta hände gång på gång. Jag var väldigt känslig, så som många barn är, och jag blev retad  för att jag var konstig, så jag slutade tala om dessa saker. För mig är det ett mirakel att jag kan prata om detta nu och att människor förstår.

 

Jag hade återkommande drömmar där en man kom och visade mig framtiden. Nu förstår jag vad det handlade om, men inte då. Det var betryggande men också skrämmande. Det var visionen av framtiden i drömmen som fick mig att börja göra änglakort. Det var en del jobb som jag själv måste göra för att det skulle bli något av det. När jag berättade för mitt förlag att jag ville göra änglakort, svarade de att det aldrig skulle fungera. De sade nej till att göra änglakort, men budskapen om att jag skulle göra änglakort fortsatte komma till mig. Fyra gånger nekade förlaget, men änglarna fortsatte att trycka på. Till slut gav de med sig och bestämde sig för att trycka upp 500 exemplar, bara för att få tyst på mig. Dessa trycktes upp precis före julen år 1999. De gav mig ingen ersättning för dem och jag fick själv bekosta målningarna… faktum är att jag inte hade råd att betala konstnärerna, så jag bad dem om att få använda bilderna mot att jag gav dem lite reklam i slutet av vägledningshäftet… Jag jobbar fortfarande tillsammans med dessa konstnärer.

 

Änglakort istället för tarotkort

Förut använde jag tarotkort. Jag tycker tarot är mycket intressant, men mina klienter blev rädda om djävulskortet eller den hängde kom upp, … och pentagrammen och symbolerna. Jag använde den klassiska Raider-Waites kortleken, men de blev skrämda av den. Jag fick förklara att korten inte betydde fysisk död och så vidare. 

En morgon kom min bortgångna mormor, Pearl, till mig och förklarade att jag behövde studera Pythagoras. Hon visade vad som skulle hända om jag gjorde det. När jag vaknade kunde jag inte förstå varför jag skulle studera Pythagoras. Jag mindes honom bara från matematiken i skolan, med formeln för hypotenusan i triangeln. 

Så började jag läsa om honom, studera allt jag kunde hitta om honom, och jag upptäckte att jag hade varit en av hans elever i ett tidigare liv. Inte alls någon god elev, … jag var kvinna och han var något sexistisk. De kvinnor han hade i undervisning var mer som ett harem. Vi fick studera, men mest fick vi ägna oss åt hushållsarbete. Jag lärde mig lite grann av honom då, men inte tillräckligt. När jag läste om Pythagoras så lärde jag mig att allting vibrerar. Varje färg, bild, siffra, bokstav och ord har sin vibration; hela universum är en vibration, därav attraktionslagen. För mig var detta en helt ny dimension.

 När jag var med Pythagoras så var vi i Egypten. Han blev utsparkad från Grekland och tog sig till Egypten, där vi alla dog senare. Det fanns alltså kopplingar till urgammal egyptisk andlighet. Så mina kort är baserade på tarot och Pythagoras teorier, men de har gjorts för att vara mycket milda, trygga och vänliga.

 

Många människor upplever att bilderna på korten är minst lika viktiga som textens budskap. Hur gör du när du väljer bilder?

Ibland börjar jag med att meditera över en målning och låta den tala till mig. I en del av kortlekarna börjar jag med budskapet och sedan ber jag konstnären skapa en bild till det. Konstnärerna är mina nära vänner, som jag samtalar mycket med. De är väldigt mediala och klarseende och det intressanta är att de ser änglarna på samma sätt som jag gör. Vi får samma visioner av änglarna. Vi jobbar mycket tätt ihop med varje kortlek.

 

Kan du berätta om dina kommande kortlekar?

Det är några nya kortlekar på väg, till exempel en med relationsänglarna, där jag bara jobbar med två konstnärer. Nästa år kommer en änglatarotkortlek.  Där finns inga kort med djävulen eller hängda män. Budskapen är desamma men de är skrivna med lite andra ord. I den lilla arkanan kommer vattenelementet att illustreras med sjöjungfrur och luften med enhörningar. Den  stora arkanan består av alla de olika ärkeänglarna såsom Uriel, Mikael, Metatron osv. Där jobbar jag med en enda konstnär, vilket är ett stort steg för mig. Han heter Steve A. Roberts och hans målningar har bland annat varit med i min kortlek ”Unicorns and Mermaids”. 

 

Doreen avslöjar en hemlighet

I varje kortlek jag har gjort – och det här är lite av en hemlighet – finns det minst en bild av en enhörning någonstans. Det kan man se om man går igenom dem. Enhörningar höjer energierna, eftersom de har så rena energier. De är de renaste jordvarelser som finns. Anledningen till att jag gjorde orakelkortleken för barn med enhörningar var att de har så rena energier, precis som barn har.

 

2010 Arella.se

e-post: info@arella.se

  • w-facebook